”Flygplatsen ska vara en generator för tillväxt och offensivitet i regionen”

Mikael Smedberg

Under sina år som vd för Örebro Airport har Mikael Smedberg fått se en stark utveckling på många plan. Flygplatsen har blivit en viktig faktor för regionen och för det svenska samhället i stort. Men vi har bara sett starten, mycket potential finns kvar, säger Smedberg i den här intervjun.

Vilket har varit det viktigaste steget för flygplatsen under din tid som vd?
2012 var ett brytår. Fram till var vi ett dotterbolag till Länstrafiken och någon egentlig utveckling skedde inte. Men 2012 togs det glädjande och viktiga beslutet; vi ska satsa, vi ska uppåt. Från att ha fört en tynande tillvaro skulle det äntligen satsas på att flygplatsen skulle bli en bra flygplats. Det spred ett enormt engagemang och stolthet bland alla som jobbar här, och det håller i sig än idag. Vi har både enormt kompetenta medarbetare och är Sveriges modernaste flygplats i förhållande till vår storlek. Inom vissa områden, till exempel fordonsparken, är vi den modernaste alla kategorier.       

Hur viktig är flygplatsen för kommunen och regionen?
– Enormt viktig. Man brukar säga att för varje satsad krona på flygplatsen ger det tre tillbaka i form av etableringar och regional utveckling. Flygplatsen bidrar starkt till att regionen, inte minst Örebro, är attraktiv som etableringsplats idag. När den nya postterminalen skulle byggas i Hallsberg var det ett krav att det skulle finnas en flygplats i närheten.

– Flygplatsen kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Vi har bara sett starten för utvecklingen, det finns mycket outnyttjad potential kvar. Vi ska vara en generator för tillväxt och offensivitet i regionen. Det finns ett genuint stöd för flygplatsen hos många partier. Vad vi tillsammans måste diskutera är hur Örebro flygplats ska utvecklas i nästa steg.

Vad är ditt svar på det?
– När det gäller persontrafiken är utmaningen att erbjuda ett bekvämt resande på olika sätt. Flygplatsen ska ligga nära, det ska vara enkelt att ta sig hit, enkelt att checka in, till exempel. Lokalerna måste utvecklas, de är trånga och inte ändamålsenliga längre, särskilt vid stora passagerarflöden. Tidigare har det byggts om inom ramen för det vi har. Nu måste det tas ett större grepp, och här ser jag styrkan med att ha Örebroporten som förvaltare och lokalutvecklare. I takt med att flygplatsen utvecklas måste vi också se över behovet av hyrbilar, bussanslutning, konferensmöjligheter och boende.

Vilka krav har marknaden på Örebro Airport?
– Det ska finnas en flyglinje som går till en attraktiv plats. Det har vi i och med vår Köpenhamnslinje. Det ska finnas ett samarbete med SAS, vilket vi också har. Resenärerna vill komma så nära avgången som möjligt; parkering och incheckning ska ligga nära. Även de parametrarna uppfylls. Det som behövs är en översyn av logistiken i lokalerna.

– Positivt för vår del är att resenärerna är villiga att betala upp till 400 kronor mer för att kunna flyga från Örebro istället för Arlanda. Det är fullt förståeligt, eftersom det tar två och en halv timme längre enkel resa till Arlanda än till flygplatsen här.

Hur är läget när det gäller Köpenhamslinjen?
Den sätter sig allt mer och vi har en stabil passagerarvolym på de flesta avgångar- Tack vare Köpehamnslinjen kan vi kommunicera budskapet ”Från Örebro till hela världen”. På sikt ser jag att vi kan erbjuda fler avgångar till Köpenhamn.

Vilka mer linjer tittar ni på?
Oslo och Helsingfors, på sikt även London. Men just nu är det viktigast att etablera Köpenhamnslinjen och eventuellt utökar antalet avgångar så småningom. Fem-tio år framåt kan jag tänka mig att vi har ytterligare två europeiska stödlinjer, kanske ännu fler.

Fraktsidan då, där är ju Örebro Airport en av de största aktörerna?
Vi ligger på fjärde plats efter Arlanda, Landvetter och Sturup i kilo hanterat gods. Vårt mål är att vara trea. Vi har faciliteterna, ett attraktivt läge och vi har otaliga gånger visat vår mycket höga handlingsberedskap. Inte minst när det gäller transporter till krisområden ute i världen. Vi är också snabba att hantera processen när fraktföretag vill etablera sig här.

Start- och landningsbanan på flygplatsen har förlängts från 2 600 till 3 280 meter. Hur viktigt är det?
Det sänder en jätteviktig signal till omvärlden – vi satsar! Framför allt är det viktigt för fraktsidan att vi visar att vi är en stabil partner som ser framåt. Den nya landningsbanan möjliggör också långdistansflygningar utan mellanlandningar. Det belastar miljön mindre och innebär dessutom att vi på allvar kan konkurrera med Arlanda, Landvetter och Sturup både när det gäller frakt- och persontrafik.

 

Örebro Airport

Örebro Airport

Örebro Airport