Örebro Hockey: Kreativa lösningar i ett tufft läge

Örebroporten Behrn Arena

För Örebro Hockey slog pandemin extra hårt.

Med en beläggningsgrad på 97 procent på hemmamatcherna – klart bäst i SHL – var fallhöjden stor när publiken begränsades till 50 och sedan åtta personer på hemmamatcherna.

Samtidigt förhindrade pandemin så gott som alla vanliga nätverksaktiviteter med klubbens cirka 600 företagspartners.

– Det har varit tufft, men redan i mars – i början av pandemin – bestämde vi oss för att inte deppa ihop och tycka synd om oss själva, utan jobba vidare kreativt, flexibelt och lösningsorienterat, säger Mikael Johansson, vd för Örebro Hockey.

Det resulterade bland annat i att ÖHK, tillsammans med flera företagspartners, stödköpte lunchlådor från andra partners och körde ut dem till örebroare i riskgruppen. Totalt drygt 3 000 lunchlådor blev det under våren 2020.

I maj drog supporterklubben 14-3 igång en insamling, som döptes till ”Bring Ebert Back” för att tillsammans med andra partners finansiera ett nytt kontrakt med den populäre backen Nick Ebert.

Tusentals soffbiljetter

– Både partners och supportrar backar upp oss på ett fantastiskt sätt under denna tuffa period, vilket vi är mycket tacksamma för. Exempelvis har vi sålt drygt 6 000 Örebrobiljetter, eller soffbiljetter, under säsongen för 50 kronor styck och fyllt upp läktarna med pappfigurer. Det känns bra och vi försöker hela tiden hitta sätt att bjuda tillbaka på, säger Mikael Johansson.