ÖSK: Telefonlinje skapade nya supporterkontakter

ÖSK Örebroporten Behrn Arena

För många ÖSK-supportrar, särskilt äldre, är hemmamatcherna en viktig social mötesplats. Att träffa kompisarna är lika viktigt som att ÖSK vinner.

Därför startades ÖSK-linjen i början av pandemin där äldre personer kunde ringa och prata en stund med spelare, tränare och kanslipersonal.

– Pandemin isolerade särskilt de äldre och med ÖSK-linjen ville vi fortsätta hålla kontakten med våra äldre supportrar och andra människor som hamnat i isolering, säger klubbchef Simon Åström.

Det gjorde att ÖSK:s hela organisation knöt ännu tätare band med sina äldre supportrar och ibland fick det oväntade konsekvenser.

– En dag ringde en äldre dam som missuppfattat ÖSK-linjen. Hon trodde vi kunde hjälpa till med att handla. Jag tänkte att det enklaste är väl att jag fixar handlingen åt henne. Ja, och det fortsatte jag med i tre månader, skrattar Simon.

ÖSK har sedan pandemins start prioriterat en tät och transparent kommunikation till supportrar, medlemmar och partners.

– Det har varit viktigt att de vet hur vi påverkas, tänker och agerar.

Behöll årskorten

Något som fått positivt gensvar. På supporterinitiativ startades ett upprop för att värva nya medlemmar till ÖSK. I dag har ÖSK rekordmånga medlemmar. När de som köpt årskort till säsongen 2020 erbjöds att få pengarna tillbaka, så nappade bara tio procent på erbjudandet.

– Samtidigt sålde vi bra med stödbiljetter till hemmamatcherna, trots att vi inte fick ta in publik.

Trots tomma läktare har laget känt supportrarnas stöd och påmindes om det under uppvärmningen till varje hemmamatch.

– Då spelade vi upp ljudupptagningar från ÖSK-klackens sånger och ramsor. Det hade en stor symbolisk effekt för laget och alla runt omkring, säger Simon Åström.

Naturligtvis har pandemin och de tomma läktarna varit negativt för ÖSK, men samtidigt har klubbkänslan stärkts i pandemin.

– Vi känner ett sug från supportrarna som är större än på mycket länge. Vi har redan sålt årskort för mer än en miljon kronor inför 2021, utan att vi ens börjat kampanjen.