Uppåt för Örebro Airport

 Örebro airport fortsätter att expandera – fraktflyget ökar rejält och charterflyget håller en stabil nivå med många destinationer – och visade sig dessutom sommaren 2018 vara det idealiska navet för ett nationellt brandflyg.

Vd Mikael Smedberg har dock fokus på ytterligare förbättringar.

– Tyvärr höll inte Köpenhamns-linjen, men vi fortsätter att jobba på en ny lösning.

Utanför de tre storstadsområdena växer Örebro airport allt mer in i rollen som en viktig hub för såväl fraktflyg som charter. Under 2018 ökade fraktflyget med drygt 15 procent och exempelvis färdigställde PostNord sin nya terminal för paketfrakt i anslutning till flygplatsen.

– I dagsläget hanterar vi 4 000 - 6 000 kollin per dag på Örebro airport. Behovet av snabba leveranser ökar stadigt, säger Johan Ljungberg, verksamhetsansvarig på flygplatsen och pekar på att godsterminalens kapacitet kan behöva utökas om flygfrakten fortsätter att utvecklas positivt.

Även charterflyget utvecklades. Ving och TUI fyllde under året fem stora plan med destination Phuket i Thailand – under 2019 tillkommer Krabi – och de flesta populära resmålen i resekatalogerna har flyg från Örebro: Samos, Rhodos, Mallorca, Cypern, Kanarieöarna, Sardinien, Kap Verde...

– Och i år tillkom Turkiet. Det var extra roligt eftersom det absolut första charterflyget från Örebro gick just till Turkiet, säger Viktoria Johansson, marknadschef på Örebro airport.

Inkommande turister

Till det ska läggas att det tyska flygbolaget Germania i somras öppnade en ny linje mellan Düsseldorf och Örebro med ett tiotal avgångar.

– Det är bra för hotellen, handeln och servicenäringen i hela regionen, fortsätter Viktoria Johansson.

Det går med andra ord bra för Örebro airport, även om det blev en viss negativ uppmärksamhet kring det faktum att matarlinjen Örebro-Köpenhamn lades ner vid halvårsskiftet. Vd Mikael Smedberg är dock inte främmande för ytterligare ett försök att etablera en hub, i Köpenhamn eller någon annan större nordeuropeisk stad med många internationella linjer.

Längre bana

Örebro airport står väl rustade för framtiden. Under året fick delar av lokalerna en uppfräschning, bland annat nya moderna toaletter i ankomst- och avresehallarna samt ommöblering i den sistnämnda – där bar och tax free placerats nära varandra – för att förbättra servicen och flödet av passagerare.

Under året slutfördes även projektet med att förlänga start- och landningsbanan. Den sista etappen gav ytterligare 300 meter bana, vilket betyder att Örebro airport nu har en 3 300 meter lång start- och landningsbana och kan ta emot de riktigt stora planen.

– Största fördelen är att de stora planen nu även kan lyfta fullastade med fyllda tankar och slipper mellanlandningar för att tanka på längre sträckor. Det spar tid, men ger även ekonomiska och miljömässiga fördelar, eftersom bränsleförbrukningen minskar utan mellanlandning, säger Mikael Smedberg.

Nav för brandflyget

Under sommaren blev dessutom Örebro airport en riktig ”snackis” då det blev ett viktigt nav för de utländska brandflygen som bekämpade skogsbränderna i mellan-Sverige och södra Norrland.

– Och hela tiden var MSB:s ledningscentral lokaliserade hos oss. Det var inte planerat, men vi visade att vi har all nödvändig kapacitet för att fungera som ett nav vid den här typen av extraordinära händelser, säger Johan Ljungberg.

Mikael Smedberg tror att Örebro airport av den anledningen ligger bra till vid planeringen av ett framtida luftburet nationellt brandförsvar.

– Vi visade igen att vi höll måttet. Dessutom finns MSB:s krishanteringslager i Kristinehamn och myndigheten är placerad i Karlstad, det är en fördel för oss.