I och med att Örebro kommun genom Örebroporten sedan slutet av november är helägare av Gustavsvik Resorts AB blir den framtida inriktningen att vara fastighetsägare, fastighetsutvecklare och hyresvärd och att överlåta driften av verksamheten i privat regi.
Upphandlingsprocessen av verksamheten inleds i april och beräknas vara slutförd i oktober 2025. Tillträde för den vinnande anbudsgivaren, den kommande driftsoperatören, sker under våren 2026. Fram tills verksamhetsövergången sker drivs verksamheten som tidigare av Gustavsvik Resorts AB.
Inför den kommande driftsoperatörens tillträde kommer Gustavsviksanläggningen att rustas upp. Styrelsen har fattat beslut om underhållsåtgärder på ca 50 mnkr som kommer genomföras 2025 och 2026. Därtill planeras för investeringar i ökad kapacitet och utveckling av attraktioner.
Fakta om Gustavsvik Resorts:
Länk till upphandlingen:https://tendsign.com/doc.aspx?UniqueId=afwauaeuro
Fakta om upphandlingen:
Upphandlingen genomförs enligt lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK) genom ett förfarande i två steg där samtliga intresserade leverantörer i det första steget får ta del av denna ansökningsinbjudan med tillhörande bilagor och lämna in en anbudsansökan. I det andra steget får de kvalificerade anbudssökande ta del av anbudsinbjudan med tillhörande bilagor och lämna anbud. Upphandlingen är utlyst i TendSign.
Upphandlingen avser en tjänstekoncession som omfattar drift av anläggningen Gustavsvik. Leverantören ska ansvara för driften av en komplett anläggning som inkluderar äventyrsbad, motionsbad, camping, restauranger, gym samt andra kringaktiviteter såsom äventyrsgolf och pumptrack. Uppdraget omfattar verksamhetens samtliga delar, inklusive verksamhetsdrift, marknadsföring, personal, verksamhetsrelaterad fastighetsdrift samt utveckling av koncept och gästerbjudande.
Upphandlande myndigheter är Gustavsvik Resorts AB avseende driftsoperatör av hela verksamheten samt Örebro kommun avseende kommunens tillgång till 50-metersbassängen samt klubblokal och förråd.
Beställaren avser teckna avtal med en partner som kan driva och utveckla fritids- och turistanläggningar med hög attraktionskraft, erbjuda tjänster för alla målgrupper bland både örebroare och turister och bedriva verksamhet inom ramen för en långsiktig hållbar utveckling utifrån både ekologisk, ekonomisk och social dimension.
Avtal planeras kunna ingås i oktober månad. Verksamhetsövergång planeras ske våren 2026. Avtalstid är 7 år med option på ytterligare 3 år.
Kontakt
Har du specifika frågor om LUK-upphandlingen, anbudsförfarandet och Tendsign är du välkommen att kontakta:
Carl Ryrberg, upphandlingsjurist Insatt AB, 072-401 77 75, carl.ryrberg@insatt.com
Allmänna frågor om upphandlingen kan ställas till:
Jeanette Berggren, VD Örebroporten Fastigheter AB, 070-668 69 62, jeanette.berggren@orebroporten.se
Örebroporten Fastigheter AB är Örebros eget utvecklingsbolag. Tillsammans med kommun och näringsliv bygger vi ett starkare och växande Örebro genom välanpassade miljöer för företag, organisationer och samhällsfunktioner. Vårt fokus? Samhällets bästa. Med stor kunskap inom utveckling och förvaltning är vi stolta att få skapa rum för framtidens Örebro.
Örebroporten Fastigheter AB Orvar Bergmarks plats 2 B 702 23 Örebro
019 – 676 22 30
info@orebroporten.se
LinkedIn