Snart byggstart på Sveriges hetaste logistikmark i Törsjö

Törjsö Logistik Örebroporten

Örebro har Sveriges bästa logistikläge, enligt Intelligent Logistiks topplista för 2018.

Vilket betyder att Törsjö Logistik, till en tredjedel delägt av Örebroporten och med 72 hektar obebyggd mark strax söder om Örebro, är hetare än någonsin.

– Örebro har varit en favorit hos oss sedan 1999, då vi började bygga i där, säger Mikael Halling, senior adviser på Catena Fastigheter och projektansvarig för Törsjöprojektet.

Ett nytt och stort logistikområde som Törsjö, kräver även lång planering och långa processer. Snart närmar sig ett viktigt delmål när Örebro kommun ska besluta om detaljplan för Törsjöområdet.

– Vi räknar med att det ska ske under första kvartalet 2019. Sedan hoppas vi att det första bygglovet kan vara klart under 2019 och att det under 2020 ska börja byggas på området, fortsätter Mikael Halling.

Det var våren 2016 som Törsjö Logistik AB bildades av de tre delägarna Örebroporten, AB Lokalhusman ägt av Leif Carlsson samt Catena Fastigheter. I samma veva köpte Törsjö Logistik det 72 hektar stora området i Törsjö av Leif Carlsson.

Allt finns

Målet då – och nu – är att komplettera det redan logistikområdet runt Marieberg med bland annat en kombiterminal samt lager för exempelvis e-handel för i storleksordningen två miljarder kronor. Läget i Törsjö är, enligt Mikael Halling, alldeles utmärkt.

– Ett bra logistikområde kräver bra vägtransporter samt närhet till järnväg och en terminal. Här får vi allt på ett koncentrerat område.

Dessutom ligger Törsjö i det geografiskt hetaste logistikområdet i Sverige, enligt en ny ranking från Intelligent Logistik. I många år har Göteborg toppat den listan, men nu delar de förstaplatsen med Örebro.

Snart ensam etta

Och snart kan Örebro var ensam etta, tror Mikael Halling.

– Göteborg börjar ha brist på bra mark, det som finns är allt längre utanför stan.

Örebroporten historia som delägare i Törsjö Logistik AB börjar allt mer närma sig slutet. De har hela tiden funnits med för att ”olja maskineriet” i den kommunala processen, säger Halling, och med avsikten att sälja sin andel i bolaget till de två övriga delägarna när projektet har styrfart.

– Exakt när det sker, är inte sagt, men samma lyckade modell hade vi när vi 1999 byggde DHL:s 55 000 kvadratmeter stora lager i Törsjö, på västra sidan om järnvägen.