Mötesbranschen: Hybridmöten blir det nya normala

Conventum Örebroporten

Mötesbranschen hamnade i fritt fall i och med utbrottet av Covid-19 i våras.

Nu blickar man framåt, efter massvaccineringen – och det är ett helt nytt landskap som formar sig.

– Jag tror att alla affärsmöten kommer att ställas inför ett val, digitalt eller fysiskt möte. Hybridmöten blir standard och en tredjedel av de traditionella dagslånga affärsresorna kommer inte tillbaka, säger Pernilla Körberg Törnqvist, chef för möten och evenemang på Örebrokompaniet.

Det låter drastiskt, men på samma utandning gör hon ett tillägg.

– Men det har byggts upp ett enormt sug efter att träffas fysiskt, det ska heller inte underskattas.

Affärsturismen och mötesindustrin upphörde i ett slag i mars 2020. Allt bokades av eller sattes på vänt. Det är fortfarande läget och för Örebro, som utvecklats till en profilerad mötesplats, var fallet högt.

– Det ekonomiska tappet har varit stort, branschen har dessutom drabbats av kompetenstapp eftersom många förlorat sina jobb, säger Pernilla Körberg Törnqvist som ändå ser positiva tecken i den snabba förändringen.

Nya aktörer

– Digitaliseringen av branschen startade nästan genast. Flera nya aktörer har klivit fram och skapat nya digitala plattformar. I Örebro har vi flera exempel, både på universitetet och av privata aktörer, på digitala möten som mer liknar professionella tv-produktioner.

Pernilla Körberg Törnqvist ser det som framtidens lösning. Många möten kommer att vara både fysiska och digitala, hybridmöten. Det digitala mötets fördelar – inga tidsödande resor, effektiv tidsanvändning – har omfamnats av många.

– Men många har även insett det fysiska mötet stora fördelar. Nätverkande och kunskapsöverföring fungerar inte lika bra digitalt. Det händer mycket i kaffepauserna!

Stark position

Därför tror hon att Örebro kommer att stå stark som mötesplats även efter pandemin.

– Vårt strategiska läge i Mälardalen gör oss till en naturlig mötesplats. Vi har organisationen, lokalerna, kommunikationerna och stadens utbud.

En annan styrka är Örebros profilering.

– Vi har av tradition många medicinska möten och organisationsmöten, de är inte så konjunkturkänsliga.

Alltså, de som planerar framtidens möten kommer på ett tidigt stadium att ställa sig frågan om det ska ske digitalt eller fysiskt.

– Blir svaret det senare, så ligger Örebro bra till. När jag tittar på höstens bokningar blir jag stärkt i den uppfattningen.