Örebro airport: Ett tufft år - men ökar på flygfrakt

Örebro Airport ökar fraktflyg Örebroporten

I historieböckerna skriver 2020 in sig som ett av de tuffaste åren någonsin för flygbranschen.

Trots störtdykningen, på grund av pandemin, har Örebro airport klarat sig bra och till och med ökat sina marknadsandelar inom flygfrakt.

– Visst, det har varit ett turbulent år, men vi kommer att landa på ett litet överskott för hela året, säger Mikael Smedberg, vd på Örebro airport.

Få branscher har drabbats så hårt av pandemin som flygbranschen. Enligt flygspårningstjänsten Flightradar24 mer än halverades antalet flygningar i världen under ett par veckor i mars 2020. Raset fortsatte och resulterade i att flera flygbolag bara flög med tio procent av sin kapacitet.

– I vårt fall upphörde all persontrafik i mitten av mars och den ligger fortfarande nere, säger Mikael Smedberg.

Örebro airport står dock stadigt på två andra stödjeben, frakt- och samhällsflyget.

– Särskilt fraktflyget har utvecklats bra under 2020. Vi har hållit ställningarna, till och med ökat något i volym, samtidigt som näringslivet – både i Sverige och globalt – tappat fart på grund av pandemin.

Luft under vingarna

Mikael Smedberg ser i huvudsak två orsaker till att flygplatsen har luft under vingarna.

– Det går aldrig att bortse från vårt logistiska läge, vilket ger oss stora fördelar. Dessutom har vi stor nytta av våra partners DHL och FedEx som är lokaliserade vid flygplatsen. Sammantaget ger det oss styrka, även i tuffa tider, och vi har tagit marknadsandelar från andra flygplatser.

En tredje förklaring är att gods, som i vanliga fall skickas med reguljärflyg från exempelvis Arlanda, under pandemin fördelats till andra flygplatser med fraktflyg.

Även samhällsflyget har utvecklats positivt under året med trafik före sjukvården, försvaret och MSB. Och som en förtida julklapp utsågs Örebro airport av Trafikverket till beredskapsflygplats för samhällsflyg den 23 december.

Inom en timme

– Det betyder att vi när som helst ska kunna öppna flygplatsen för trafik inom en timme. Den beredskapen hade vi även innan, frivilligt, men nu får vi ersättning för merkostnaden för bland annat medarbetare som har jour.

Person- och charterflyget då? Ja, där händer inte mycket förrän massvaccineringen mot Covid-19 genomförts på ett lyckat sätt. Sedan är det föremål för analyser hur snabbt och i vilken utsträckning affärs- och charterflyget kommer tillbaka.

– Jag tror det finns ett uppdämt behov av att resa, både i näringslivet och som rekreation. En sak vet jag, både Ving och TUI ligger i startgroparna för att charterflyget ska komma tillbaka till Örebro, säger Mikael Smedberg.